All You Need
In One Single
Theme.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat
Почати пошук:
 

Блог

2 квітня Олексій Філановський провів онлайн-лекцію для President Hotel. Поговорили, зрозуміло, про те, як перетворити турбулентність в можливості, на чому зосередитися в кризу, і у що варто неодмінно вкластися.

Видео

Це, напевно, стандартне питання, яке вам задають останні кілька тижнів. Олексію, що робити?

– Не скажу, що я знаю, що робити. Адже що робити в кожній конкретній ситуації – це питання досить складне. У кожного бізнесу є свої відповіді на це питання. Різні ринки поводяться по-різному, серед наших клієнтів є компанії, які працюють на ринках, які дуже сильно ростуть. І у цих компаній трохи інші проблеми: як масштабуватися. Це хороший “головний біль”.

Але, на жаль, більшість дійсно знаходиться в розгубленості, тому що не дуже зрозуміло, що робити.

Це розгубленість 2 видів:
1. Організаційна: адже перехід на віддалену роботу – це окремий шматок роботи.
2. Незрозуміло, що буде з ринком і що буде з клієнтами. Тут у мене, на жаль, немає хороших новин. Те, що робить Уряд – усвідомлений крок до початку рецесії. На жаль, рецесія – це гірше, ніж просто криза.

– Що відбувається під час рецесії і що робити бізнесу? –

Після кризи економіка досить швидко може відновитися при настанні більш сприятливих умов.
А зараз відбувається зниження кількості транзакцій в економіці. Знижується в принципі кількість взаємодій між суб’єктами господарювання, як між кінцевими клієнтами і виробниками продукції, так і в В2В-сфері. Запускається процес доміно. Менше грошей стає на ринку, менше транзакцій, скорочуються обсяги випуску продукції, виконання послуг, відбувається скорочення штату. І грошей стає все менше і менше. Таке “схлопування” може відбувається досить довго і в цьому жалхивість всієї ситуації.

Тому свої дії варто розраховувати, виходячи з того, що в цій рецесії ми будемо принаймні півроку. Літнє “схлопування” може бути досить жорстке, а восени ми не будемо мати того сплеску, який ми очікуємо після падіння. Швидше за все ми будемо бачити дуже плавне повернення на колишні позиції.

Що це означає для бізнесу? У кожному сегменті конкуренція зросте. Якщо грошей стає менше – не означає, що бізнес завмирає, а значить, що боротьба за кожного покупця стає сильнішою. Бізнесу цей період не можна просто пересидіти. Тому що будуть конкуренти, які будуть активні, будуть боротися всіма силами і нарощувати оплату за кожного залученого клієнта, адже споживачів стає мало на будь-якому ринку. Це період, коли зростають витрати за кожного залученого клієнта. Це можуть бути різні витрати: покращення продукту, збільшення витрат на продукт, на просування, покращення сервісу. Вам треба дати споживачеві набагато більше, ніж ви давали раніше.

Цей період на початку кризи – це гарний час зробити внутрішній дью-ділідженс (англ. due diligence “належна сумлінність”). Це процедура, яку компанія проводить, коли хоче придбати іншу компанію: перевіряє всі її бізнес-процеси, фінансовий стан і т. д. Зараз є чудовий привід провести внутрішній аудит, перевірити чи всі бізнес-процеси налагоджені, чи нормальна бізнес-модель, порахувати яка у вас рентабельність (і якою вона буде при «падінні»). Порахуйте, чи виживає ваш бізнес, за умови падіння на 20-30%. Можливо, потрібна зміна бізнес-моделі. Тому що бізнес-модель завжди лежить в основі бізнесу. Якщо ви чітко не розумієте, скільки ви можете заробляти на ваших товарах і послугах, якщо у вас немає поділу на юніт-економіку – вам може бути складно.

Адже коли настає криза, рецесія, перше, що починається фактично на всіх ринках – це цінові війни. Найпростіше, що можуть зробити компанії – це зробити знижку. Ви будете почувати себе набагато впевненіше, якщо заздалегідь визначите норму рентабельності. Ви будете знати, до якої межі зможете грати в цінові війни. Тому що дуже часто компанія входить в зону збитку, і вже не знає, як з цієї зони вийти. Тому що не було плану дій на цей рахунок, а конкуренти тиснуть. Компанія відповідає – конкуренти теж відповідають. В результаті погано стає цілому ринку. Потрібно чітке розуміння тієї межі рентабельності, яку ви можете собі дозволити. Навіть якщо ви вирішите на ці кризові кілька місяців працювати в нуль, то ви повинні чітко розуміти, де цей нуль: до якого рівня ви можете знижувати ціну і підвищувати витрати на залучення клієнтів.

– Ефективність штату –
Криза – це привід перевести частину бізнесу на аутсорс, зробити бізнес компактнішим. Звучить жорстко по відношенню до співробітників, але ви повинні розуміти, чи може бізнес собі дозволити мати такий штат. Якщо ваші співробітники не завантажені – це нечесно по відношенню ні до кого. Можливо, ви готові благородно доплачувати співробітникам, які з вами багато років, щоб зберегти їх. Але бізнес буде щомісяця втрачати гроші.

– Треба думати про малу автоматизацію – як правило, компанії на зростаючому ринку можуть дозволити собі мати неефективні бізнес-процеси. Не мати CRM-системи, не мати ефективного фінансового обліку, і т. д.
Зараз, ці кілька тижнів, – час швидко виправити цю ситуацію доступними засобами. Поліпшити ті процеси, які можна вирішити своїми силами, коли вивільняється час.

Це наші базові поради всім клієнтам, але у кожного бізнесу є свої особливості, які в кризу можуть стати як загрозою, так і можливістю.

Немає коментарів

Залишити коментар